Om Tina Refning
egen erfaring, praktisk erfaring og akademisk uddannelse

Når man har været passioneret omkring et emne i over 20 år, følger der (forhåbentlig) mange gode og hvis-ikke-gode-så-lærerige erfaringer med.
Min viden stammer fra en kombination af egne erfaringer, mange år med bredt favnende praktisk arbejde, og så det at gå i gang med at uddanne mig selv igen, da muligheden bød sig for et par år siden.
Her kan du i oversigtsform se lidt om mine erfaringer.
UDDANNELSE:
Jeg er i sidste del af en kombination af flere uddannelser og kurser. for at skabe mig en profil, som formelt understøtter mine mange år som autodidakt.
I det terapeutiske rum starter jeg i juni på foreløbigt sidste modul hos Chrysalis Courses. Her lærer jeg det praktiske håndværk det er at være terapeut.
Som kommende “ECHA Specialist in Gifted Education” hos Radboud Universitet skal jeg fra juli i gang med min hovedopgave, som skal handle om “kedsomhed”. Ikke specifikt at kede sig, mens det sker – men snarere det øjeblik, hvor man som højt begavet barn tror, man nu ENDELIG skal til at lave noget, men så var det bare noget, man vidste i forvejen. Det vil sige kedsomhedsbegrebet kommer til at dække over mange underliggende oplevelser såsom frustration, skuffelse, måske vrede og traume.
Fra april til og med september har jeg den store fornøjelse at følge et kursus hos Intergifted for højt begavede terapeuter og psykologer, som gerne vil specialisere sig i højt begavede klienter. Her får jeg selv en tiltrængt spejling og går på opdagelse i nye begreber og måder at anskue høj begavelse hos voksne og børn på.
PRAKTISK ERFARING:
Min praktiske erfaring favner meget bredt og inkluderer:

- Gifted Children Koordinator hos Mensa Danmark fra 2002 til 2008
- Herunder grundlægger af foreningen Gifted Children
- Første formand i Gifted Children 2005-2006
- Skoleleder på Mentiqa Odense fra 2008 til 2011
- Konferenceansvarlig for WCGTCs verdenskonference i Danmark i 2015
EGEN ERFARING:
Som 25-årig fik jeg mulighed for at blive intelligenstestet. Det foregik hos Mensa Danmark med Ravens Advanced Matrices. Svaret var herligt: “Tillykke. Du kan melde dig ind i Mensa med en score i top 1 %”.
Men hvad kunne jeg bruge den viden om mig selv til? Det blev starten på en interesse, som har fulgt mig siden. Først lavede jeg frivilligt arbejde i Mensa, både som testkontrollant og som local secretary for Mensa på Fyn. Siden fulgte som ovenfor skrevet arbejde på Mentiqa og senere igen verdenskonferencen.
Ud over arbejdet med højt begavede børn, er jeg også RAB-certificeret akupunktør og yogalærer med speciale i yin yoga. Den energetiske og spirituelle tilgang passer mig godt og den viden tager jeg gerne med mig i arbejdet som terapeut. Men jeg er først og fremmest meget logisk anlagt og kan godt lide, hvis ting hænger sammen.
MEDLEMSKABER:
Jeg var til min første internationale konference hos ECHA tilbage i 2004. Det er blevet til mange konferencer og et stort internationalt netværk op gennem årerne. Du kan læse lidt om de forskellige organisationer, jeg er medlem af på min oplysningsside “Børn med særlige forudsætninger“.